BLOG Psychologiczno – Filozoficzny o Transformacjach Energii na Przełomach Życiowych
BLOG Psychologiczno – Filozoficzny o Transformacjach Energii na Przełomach Życiowych

Niegrzeczne Dzieci i myślący Rodzice

Czyli, jak to jest z tą ciekawością, czytaniem i aktywnością?

  • Jedne dzieci, a potem dorośli, czytają do upojenia – a inni, może jedna książkę na rok
  • Jedni biegają ze szkolenia na szkolenie – a inni się nudzą i nie przyswajają wiedzy z wykładów
  • Wzajemnie, często oceniają się negatywnie i wyzywają od nieuków albo od kujonów.
  • Rodzice denerwują się i zmuszają do nauki swoje latorośle
  • Nauczyciele i wykładowcy lubią tych, którzy się uczą, a tych, którzy eksperymentują i rozrabiają – nie bardzo
  • Myślenie i czytanie jest od lat na piedestale, a niegrzeczne dzieci mają diagnozowane ADHD.

Dwa przeciwne bieguny CIEKAWOŚCI – Tak często o sobie myślą:

  1. Jestem aktywny, lubię sprawdzać i działać, a ci przemądrzalcy są całkiem oderwani od prawdziwego życia. Myślą, że wiedza jest w książkach i że życie można przeżyć bez doświadczania
  2. Jestem inteligentny i ciekawy świata, chcę się uczyć i zgłębiać wiedzę a te nieuki są powierzchowne i nie myślą o szczegółach. Nie czytają, to skąd mają wiedzieć, jaki jest świat.

Według modelu Gurdżijewa, który on sam nazwał dwiema liniami życia, stajemy przed możliwością skorzystania z dwóch dróg swojego rozwoju.

„Na pierwszej z nich podróżujemy przez życie zdobywając doświadczenie. Doświadczamy wszystkiego co nam się przydarza, ale jednocześnie nasze doświadczanie nie warunkuje rozumienia przyczyn oraz mechanizmów zdarzeń, które nam się przytrafiają. To linia, w której obowiązuje zasada, według której nie musimy rozumieć tego co się dzieje, by to się działo. Człowieka, który podąża linią doświadczenia czy bycia, Gurdżijew nazywa głupim świętym.

Drugą linią jest linia wiedzy. Ta zaś w przeciwieństwie do linii bycia oznacza podążanie wyłącznie ścieżką wiedzy z jednoczesnym brakiem doświadczania jej skutków czy efektów. Na tej linii dużo wiemy, ale jednocześnie nie potrafimy przełożyć tej wiedzy na życie. Pojawia się zarówno wiedza, jak i rozumienie, ale jednocześnie cały kognitywny bagaż pozostaje wyłącznie na teoretycznym poziomie. Gurżijew podróżującego tą linią nazywa słabym joginem.

Więcej na temat dwóch linii życia TUTAJ