Niektórzy uczniowie, którzy w RSMP uzyskują wysokie wyniki pod względem pragnienia rewanżu, sami proszą się o kłopoty. koniecznie chcą się wykazać bijąc się z kolegami, którzy są od nich lepsi albo im przeszkadzają. Niekiedy pakują się w takie kłopoty, że odciąga ich to od nauki, co z kolei prowadzi do ocen poniżej ich możliwości.
Uczniowie o wysokiej potrzebie rewanżu są uwrażliwieni na zniewagi, rywalizację i konflikt. Łatwo się obrażają i odpowiadają ciosem za cios. Imponują im rówieśnicy, którzy wygrywają w bójkach.
W badaniu Kavanaught, uczniowie o silnym podstawowym pragnieniu rewanżu dwukrotnie częściej lądowali na dywaniku u dyrektora niż przeciętny uczeń.
- Wojowniczość jest czymś całkiem normalnym, jeśli przejawia się nawet, jako żarliwe pragnienie rywalizacji, zwycięstw lub kiedy motywuje do samoobrony.
- Sprzyja konfliktowości i często jest cechą wynikającą z normalnego zróżnicowania pod względem podstawowego pragnienia rewanżu.
Konfliktowość to częsta cecha osobowości i może świadczyć również o odchyleniu od normy, jeśli przejawia się w częstych aktach przemocy, brutalności, czy niemożności do zapanowania nad gniewem.
- Konfliktowość to istotny powód nieadekwatnych osiągnięć w ciągu całego życia.
- Konfliktowe dzieci wdają się w bójki na placu zabaw, szkolnej stołówce albo na korytarzu, czy klasie.
- Konfliktowi dorośli tak często walczą z innymi, że tracą z oczu wiele spraw, zaaferowani samym pragnieniem rewanżu. Mają tendencje do robienia sobie wrogów z ludzi, którzy mogliby być ich przyjaciółmi.
Rodzice i pedagodzy powinni pomóc konfliktowym uczniom znaleźć społecznie akceptowane sposoby na to, aby dawali upust swojej wojowniczej naturze.
Wiele dziedzin, w tym sport, wojsko i biznes, nagradza skłonności do rywalizacji i uczniowie skłonni do konfrontacji powinni zrozumieć różnicę pomiędzy rywalizacją a nadmierną agresją.
Przeczytaj też Sześć przyczyn nieadekwatnych osiągnięć
Zapisz się na Wykłady z Indywidualizacją